Економічні методи менеджменту
Зміни в соціально-політичному й економічному житті країни зажадали кардинальної перебудови всієї системи
керування. У даний час продуктивно керувати хазяйновитою-господарчою-виробничо-господарською діяльністю можуть
тільки керуючий-фахівец, для яких робота в умовах ринку відповідно до його вимог і законів (маркетинг) - це
спосіб мислення і дії.
У літературі зустрічаються самі різні визначення поняття “менеджмент”, що порозумівається його
багатоплановістю, тісним переплетенням теорії і практики. Менеджмент являє собою цілісну, комплексну систему,
що постійно розвивається й удосконалюється. Приведені нижче визначення, на наш погляд, у сукупності дають
цілісне представлення про менеджмент.
Менеджмент - функціональний аспект економіки.
Менеджмент - наука, практика, техніка керування і контролю.
Менеджмент - наука, практика і мистецтво керування.
Менеджмент - діяльність, що забезпечує раціональне використання ресурсів і часу.
Менеджмент - уміння домагатися поставлених цілей, використовуючи працю, інтелект, мотиви поводження інших
людей.
Менеджмент - процес планування, організації, мотивації і контролю.
Строго говорячи, менеджмент треба розглядати не просто як окрему дисципліну, а як міждисциплінарну область.
Менеджмент акумулює досягнення теорії керування, економічної теорії, маркетингу, соціології і психології
керування, підприємництва, кібернетики.
У сучасній російській мові для визначення поняття “керування” співіснують два терміни – “менеджмент” і
“керування”. В англійській мові також маються два терміни “management” і “administration”. Чи ідентичні вони?
Спробуємо розібратися.
За всю історію існування людство виробило всього три інструменти керування:
ієрархія - організація, де основний кошт впливу - відношення підпорядкування-влади, тиск на людину зверху, за
допомогою примуса, контролю над розподілом матеріальних благ і т.п.;
культура - це створені і визнані суспільством, організацією, групою цінності, соціальні норми, установки,
шаблони поводження, ритуали, що змушують людини поводитися так, а не інакше;
ринок - мережа рівноправних відносин по горизонталі, заснованих на купівлі-продажу продукції і послуг,
відношеннях власності, рівновазі інтересів продавця і покупця.
У реальних господарських і соціальних системах ці інструменти завжди співіснують. Мова йде лише про те, що
віддається пріоритет. Якщо перевагу віддають ієрархії (як, наприклад, в адміністративно-командній системі
радянського суспільства, в армії, чи в державних органах), то мова йде про керування, навпроти, якщо в
основному використовують ринкові інструменти, то можна говорити про менеджмент. Культура – дуже ефективний,
але найбільше “інерційний” інструмент керування. Реформування сучасного російського суспільства дуже
утруднено, зокрема, через неможливість швидких змін у соціокультурної і морально-етичній областях.
Для розуміння менеджменту дуже важливо усвідомити його взаємозв'язок з маркетингом. По визначенню
Американської маркетингової асоціації маркетинг - це процес, що охоплює розробку і реалізацію маркетингової
концепції, ціноутворення, просування на ринок і збут ідей, товарів і послуг, і покликаний забезпечити обмін,
що відповідає цілям окремих осіб і організацій.
Маркетингова концепція - це підхід до економічної діяльності організації, відповідно до якого для одержання
прибутку бізнес повинний виявляти і задовольняти нестатку споживачів. Квінтесенцію взаємодії менеджменту і
маркетингу можна описати наступними словами: “Треба робити те, що буде продано, а не намагатися збути те, що
удалося зробити.” (Питер Друкер).
Таким чином, менеджмент - це керування діяльністю організації, орієнтованої на ринок.
Необхідно відзначити, що сучасний менеджмент існує і розвивається в умовах ринкової економічної системи.
Сьогодні в розвитих країнах під нею розуміється змішана економічна система, тобто такий спосіб організації
економічного життя, при якому земля і капітал знаходяться в приватній власності, а розподіл обмежених ресурсів
здійснюється як ринками, так і при значній участі держави (через директиви і фіскальні важелі).
Іншим важливим аспектом для розуміння сучасного менеджменту є його міжнародний характер. В даний час в усьому
світі відбуваються кардинальні зміни в міжнародному поділі праці, йдуть процеси інтернаціоналізації і
транснаціонализації господарської діяльності країн світового співтовариства, поза залежністю від рівня їхнього
економічного розвитку. Ніж глибше включається країна у світову економічну систему, тим більше благ з меншими
витратами національних факторів виробництва одержує її населення.
Говорячи про менеджмент, ми завжди маємо на увазі фігуру менеджера. Це ще одне з відмінностей менеджменту від
керування, що у більшому ступені є знеособленим.
Менеджер – це:
суб'єкт керування, що діє в деякій організації;
представник окремої професії, що пройшов спеціальну підготовку, що одержала фахову освіту;
людина, що відноситься до особливого соціального шару.
В узагальненому визначенні менеджер - це людин, що здійснює роботу з керування, що вміє приймати рішення і
нести за них персональну відповідальність, що організує людей і координують їхню діяльність.